Doelgroep: Deze cursus richt zich op mensen met een technische functie binnen de autosector (technisch beheerder, garage-verantwoordelijke, wagenparkbeheerder, auto-technische experten, leerkrachten…).
Inhoud van de cursus:
Carbon in de automotive is niet nieuw meer. Het gewicht ten opzichte van stijfheid is nooit gezien en de ontwerpmogelijkheden lijken eindeloos.
Overal waar snelheid en topprestaties belangrijk zijn wordt dit zwarte goud gebruikt. Formule 1 wagens, dure racewagens, ze bevatten allen erg veel carbon. Maar momenteel nog heel erg duur.
Zoals alle materialen die in de topsport worden gebruikt, nemen deze ook meer en meer ingang in de gewone wagens. De bekendste voorbeelden zijn de BMW I3 maar ook andere merken gebruiken dit zwarte goud meer en meer.
Maar waarom eigenlijk, wat maakt dit materiaal zo speciaal? Hoe wordt dit gemaakt? Wat zijn de huidige constructietechnieken en hoe herken ik de kwaliteitsverschillen?
Deze dure carbon onderdelen worden nu nog veelal in de vuilbak gegooid omdat er nog erg weinig kennis is rond de reparatiemogelijkheden.
In deze cursus leer je zelf zo’n schade te analyseren en leer je de principes van de herstelmethodes. Je leert de verschillende fabricatiemethodes van carbononderdelen en hoe dit een invloed heeft op het reparatieproces. Je leert welke onderdelen op een veilige manier kunnen hersteld worden en welke onderdelen vervangen dienen te worden.
Inhoud van de cursus:
Programma
Theorie
● Kennismaking composietmaterialen
● Gebruik in automotive construction
● Ontwerpcriteria en vezel oriëntatie
● Niet destructieve testen (Visual, tap-hammer, ultrasoon, endoscopie, …)
● Reparatiemethodes
● Hot bonder/vacuüm introductie
● Kwaliteitscontrole
Praktijk
● Toepassing en gebruik niet destructieve testen
● Vacuüm technieken